
Camilla Stiller
Upphandlare – Adda Inköpscentral"Vi dyker in i olika branscher och tvingas lära oss massor med nya saker för varje upphandling vi gör"
Camilla är upphandlare på Adda Inköpscentral vilket innebär att hon projektleder upphandlingar från förstudie tills avtalet är klart. Därefter tar kategoriansvarig över huvudansvaret.
Vad har du för bakgrund?
- Jag har en magisterexamen i molekylärbiologi. I många år (ca 10) arbetade jag med forskning på universitetet här i Göteborg.
Sedan jag började upphandla 2011 har jag haft anställning vid såväl statlig som kommunal verksamhet och har också tidigare erfarenhet av inköpscentral. Skillnaderna är större än jag tidigare trott och olika verksamheter är bra på olika saker. Innan jag kom till Inköpscentralen var jag upphandlingskonsult vid systerbolaget Adda AffärsConcept i ett år.
Nämn något som du tycker är extra utmanande och roligt med ditt jobb?
Våra ramavtal används av allt från små kommunala bolag till stora landsting. Att skapa en upphandling som passar alla är svårt, kanske omöjligt, men jag gillar att försöka.
Vad är det som gör att den här rollen passar dig?
Jag kunde tidigare känna mig lite stressad över att jag haft så många olika jobb och kände inte att jag var riktigt bra på någonting. Som upphandlare är det perfekt - vi dyker in i olika branscher och tvingas lära oss massor med nya saker för varje upphandling vi gör. Från mina år inom forskning tar jag också med mig en nyfikenhet och systematik som är praktisk i det här jobbet.
Vad är det som gör att du trivs på arbetsplatsen?
På en inköpscentral är upphandling kärnverksamheten vilket gör att mina kollegor förstår vad jag gör och har samma mål. Vårt sätt att arbeta tillsammans med kategoriansvariga gör också att jag hinner med att både lägga fokus på de upphandlingar jag gör och samtidigt ha bra koll på vad som händer i branschen.